محسن تنابنده:

چرا ترکیه در «پایتخت ۵» این‌قدر جذاب است؟/ همه بدانند که ما سراغ «اوج» رفتیم

محسن تنابنده، بازیگر و سرپرست بازیگران «پایتخت» می‌گوید که اگر این سریال، جذابیت‌های ترکیه را نشان نمی‌داد، چگونه تیم سازنده می‌توانست ناامنی، شرارت و بهشت پوشالی مشتاقان سفر به این کشور و همچنین، موضوع قاچاق کالا در سال حمایت از کالای ایرانی را نشان دهد؟

به گزارش«دیارباران»، مجموعه تلویزیونی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم از همان فصل اول بین مردم جا باز کرد. این مجموعه با روایت بخش‌هایی از زندگی خانواده «نقی معمولی» و بستگانش به عنوان یک خانواده اهل مازندران به قدری جای خود را در دل مردم باز کرد که تلویزیون را برای ساخت و تولید فصل‌های بعدی این سریال ترغیب کرد و در نهایت این مجموعه تا فصل پنجم ساخته شد.

اما این بار و در فصل پنجم پایتخت با حواشی بسیاری روبرو شد و مخالفان و موافقان همه سئوالاتی برایشان پیش آمد که در این باره با «محسن تنابنده» سرپرست نویسندگان و بازیگر نقش نقی در این مجموعه آنها را مطرح کردیم.

**آقای تنابنده! فصل پنجم پایتخت را با توجه به بازخورد مخاطبان چطور ارزیابی می‌کنید؟ چون ظاهرا امسال و در فصل پنجم با حواشی بیش‌تری مواجه شده و از همه طرف نقدهایی به شما می‌شود.

ـ تا جایی که نقد مربوط به اثر و تمام زوایای هنری‌اش باشد به خودی خود مشکلی ندارد، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که یکسری مدام به دنبال این هستند که پدیده‌ای پررنگ شود و سروصدا کند تا پشت آن پنهان شوند و به مقاصد سیاسی خود برسند. هیچ ایرادی ندارد که ما را نقد کنند. ما همواره تعامل بسیار خوبی با منتقدان داشته‌ایم و نتیجه این بحث و گفت‌وگو هم طبیعتا کار را بالاتر می‌برد و ما هم خوشحال می‌شویم. اما مشکل جایی است که عده‌ای می‌خواهند از این اظهارنظرها استفاده کنند و یا حتی سوء استفاده داشته باشند. حقیقت این است که منِ محسن تنابنده، فارغ از هر جناح‌بندی سیاسی، مردم برایم همیشه مهم‌تر بوده و اصلا همین دلیل هم باعث شده که پایتخت در چند سری ساخته شود.

** در نقدهایی که این روزها به پایتخت وارد می‌شود، چه سوء استفاده‌ای ممکن است بشود؟

ـ این به ما برنمی‌گردد و به عده‌ای مربوط می‌شود که برداشت مستقیم و روی اثر را نمی‌بینند و فراموش می‌کنند و ماجرا را به خاطر منافع سیاسی‌شان کادو کرده و به مخاطب ارائه می‌کنند.

** یکی از نکاتی که در سریال مورد نقد واقع شده، استفاده تبلیغ‌گونه از فضای گردشگری ترکیه است. در حقیقت مخاطب لابه‌لای اتفاقات تلخی که برای خانواده نقی روی می‌دهد، بیشتر شاهد جذابیت‌های این کشور است. در این باره چه پاسخی دارید؟

– پاسخ این سئوال را به یکی دیگر از همکاران شما هم دادم و به شوخی گفتم: حقیقت این است که قبل از اینکه سریال را بسازیم، رجب طیب اردوغان دیداری با من داشت و گفت که تنابنده! ما خیلی بدبخت و بیچاره هستیم و کشورمان خیلی زشت است. می‌شود ترکیه را در پایتخت تبلیغ کنی تا چهار تا گردشگر پیدا کنیم؟ به من گفت یک زحمتی بکش و ترکیه را قشنگ‌تر از چیزی که هست نشان بده و پول قلمبه‌ای هم از این بابت به ما داد!

حقیقت این است که ترکیه زیباست. این کشور توریست زیاد دارد و آن هم به دلیل موقعیت و شرایط و اقلیم این کشور است. اما در پایتخت همین زیبایی‌ها نقد می‌شود. این که ما می‌گوییم هرکسی بنا بر مقاصد خود ما را نقد می‌کند به همین دلیل است. اول اینکه این خانواده دارند به ترکیه می‌روند اما با چه قصدی؟ با قصد قاچاق لباس! این نقدی به شرایط مملکت است. ثانیا هواپیما نمی‌تواند در ترکیه بنشیند؛ چون این کشور شرایط ناامنی دارد. ضمن اینکه ۳ جوان داریم که می‌خواهند فرار کنند و چند انسان شرور اهل ترکیه سر آنها می‌ریزند و هم کتکشان می‌زنند و هم پول‌هایشان را می‌دزدند. چطور می‌شود که این پیام‌های مستقیم را نادیده بگیریم و بگوییم که اینها می‌خواهند جذابیت‌ها و زیبایی‌های ترکیه را نشان بدهند؟

آقایان نگران! شما باعث شدید کسی هیچی را نقد نکند و این نقد نکردن و پنهان‌کاری باعث شد این همه ملت کیف و کلاه کنند و کرور کرور پول ببرند و در این کشور خرج کنند. اگر اجازه نقد بدهید و فضا را باز بگذارید و شرایط را در کشور تامین کنید، کسی پولش را بیرون از کشور نمی‌برد خرج کند. چیزی که پایتخت می‌گوید سراسر نقد سفر به ترکیه است.

** اما به نظر می‌رسد که شما برای تصویر واقعیت تلخی که در دل این سفر می‌گذرد، از جاذبه‌های توریستی ترکیه طوری استفاده کرده‌اید که این موضوع بیشتر به چشم مخاطبان آمده است.

ـ بله، معلوم است. برای اینکه ما در این سریال می‌بینیم