نکاتی درباره شروع دوره یوگا

دانستن برخی نکات پیش از شروع دوره یوگا در باشگاه ورزشی می‌تواند به نتیجه‌بخشی هر چه بهتر تمرینات یوگا و مدیتیشن کمک کند.

دانستن برخی نکات پیش از شروع دوره یوگا در باشگاه ورزشی می‌تواند به نتیجه‌بخشی هر چه بهتر تمرینات یوگا و مدیتیشن کمک کند.

زمان مناسب برای انجام یوگا
بهترین زمان برای انجام حرکات یوگا، صبح زود قبل از صبحانه است. پس از بیداری شدن، به سرویس بهداشتی رفته و مثانه را تخلیه کنید، در صورت دلخواه دوش گرفته و بعد روز خود را با انجام حرکات یوگا آغاز کنید. صبح زود قبل از صبحانه بهترین و کاربردی زمان برای انجام یوگا و مدیتیشن است و پس از آن حوالی غروب خورشید است.
اما در هر حال انجام یوگا و مدیتیشن بستگی به زمان و وقت آزاد فرد نیز دارد و نباید با کمال‌گرایی درباره زمان انجام تمرینات، از انجام دیگر امور زندگی باز بمانید.همیشه به خاطر داشته باشید که یوگا در حقیقت دستورالعملی برای رسیدن به تعادل در زندگی است و برای حصول بهترین نتایج از یوگا باید در زمانی که برایتان مقدور است عناصر مهم و اساسی تمرین را در کنار یکدیگر قرار داده و بدین ترتیب در جهت ارتقا و تعالی رشد روحی و ذهنی و افزایش آگاهی خود گام بردارید.

زمان انجام حرکات آساناس

حرکات یوگا (آساناس) را می‌توان ر هر زمان از شبانه‌روز به جز ۲-۳ ساعت پس از غذا خوردن انجام داد. همچنین زمانی که احساس درد یا انقباض و گرفتگی در عضلات بدن را دارید یا احساس خستگی دارید می‌توانید حرکات یوگا را برای راحت کردن بدن و رفع خستگی انجام دهید. بهتر است حرکات آساناس را پیش از سایر حرکات انجام شده و پس از آن، تنفس (پرانایاما) و مدیتیشن انجام دهید.

زمان انجام پرانایاما
پرانایاما را نیز در هر زمان از روز که تمایل داشته باشید می‌توان انجام داد به جز ۲-۳ ساعت پس از صرف غذا. علاوه بر این می‌توان زمان خستگی و گرفتگی بدن یا زمانی که فضای کافی برای انجام حرکات یوگا را در اختیار ندارید، اقدام به انجام پرانایاما کرد. در بهترین حالت باید پرانایاما بلافاصله و بدون از دست رفتن جریا آگاهی، پس از آساناس انجام شود. تنفس پرانایاما لازمه انجام یک مدیتیشن خوب و موفق است.

زمان انجام مدیتیشن
مدیتیشن را نیز می‌توان در هر زمانی از شبانه روز که احساس بیداری و تمرکز داشته و ریلکس هستید، انجام دهید. برای حصول بهترین نتیجه معمولا در بازه زمانی ۲-۳ ساعت پس از صرف غذا، وقتی احساس خواب‌آلودگی دارید و یا وقتی از نظر روحی و روانی در وضعیت متعادلی قرار ندارید، اقدام به انجام مدیتیشن نکنید.

مکان انجام تمرینات یوگا
– مکان ایده‌آل برای انجام حرکات یوگا، مکانی ساکت و آرام و تمیز در هوای آزاد و تازه است که باعث افزایش تمرکز و آگاهی مورد توجه در یوگا می‌شود. در اکثر باشگاه‌‌های ورزشی امکان فراهم آوردن همچین محیطی در فضای آزاد و هوای تازه برای انجام یوگا و مدیتیشن وجود ندارد اما محیطی تمیز و ساکت و آرام به انجام تمرینات یوگا اختصاص می‌یابد.
– تمرینات یوگا را در نور مستقیم خورشید یا پس از گرفتن حمام آفتاب انجام ندهید. یوگا در محیط آزاد مطلوب است اما از باد سرد و حشرات نیز باید اجتناب کرد.

آگاهی و حضور ذهن
– در طول انجام تمرینات یوگا سعی کنید آگاهی و تمرکز خود روی تمرینات را از دست ندهید. اصلا به حضور دیگران در باشگاه ورزشی دقت نکرده و تمام حواس خود را معطوف به انجام حرکات و تمرینات کنید.

– آرام و با دقت پیش بروید و با دقت به دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های مربی خود دقت کنید.

– هیچ و قت بدن خود را تحت فشار قرار ندهید و قانون طلایی را به یاد داشته باشید: “حرکتی که باعث ناراحتی بدن می‌شود را اصلا انجام نده”.
نحوه صحیح تنفس در یوگا

– همیشه از راه بینی نفس بکشید مگر اینکه مربی نوع دیگری از تنفس را از شما بخواهد. این قانون را همیشه به یاد داشته باشید: بینی برای نفس کشیدن و دهان برای غذا خوردن است”

– اگر در تنفس از راه بینی مشکلی دارید، حتما حرکت “جالا نتی” (تمیز کردن بینی) را انجام داده یا جهت رفع مشکل به یک پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
نیاز به آبرسانی بدن در تمرینات

ممکن است به نظر نیاید اما یوگا نیز همانند دیگر ورزش‌های موجود در باشگاه ورزشی، یک فعالیت تقریبا سنگین به حساب می‌آید و بدن نیاز به آبرسانی دارد. بنابراین حتما یک بطری آب با خود همراه داشته باشید و در فاصله انجام حرکات مختلف یک جرعه آب بخورید.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها
این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید
 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.